Wybierając tak drogą i indywidualną rzecz jak motocykl warto poważnie przemyśleć cały zakup. Na początek określmy swoje potrzeby i preferencje dotyczące rodzaju i przeznaczenia naszej maszyny. Pamiętajmy, że na tym motocyklu dowiemy się co oznacza w praktyce jazda na dwóch kołach. To na nim będziemy przeżywać pierwsze upadki i po raz pierwszy poczujemy wiatr we włosach. Dlatego musi to być tak dobrany pojazd by po niedługim okresie użytkowania nie okazał się niewłaściwym wyborem. Jeśli jednak dokonamy właściwego wyboru będziemy cieszyć się każdym przejechanym kilometrem. Rozumie to każdy, kto choć raz prowadził motocykl, kocha poczucie wolności i długie wycieczki w siodle.

Kupując swój własny, pierwszy motor musimy wybrać taki, który się nam przede wszystkim podoba. Daje on swojemu właścicielowi wiele frajdy, jest także nieoceniony w miejskich korkach. Sprawnie nim manewrując można bezpiecznie przesunąć się na początek kolejki między stojącymi samochodami. Wybierając taką maszynę należy zwrócić uwagę na jej techniczny, jest to szczególnie istotne gdy kupujemy motocykl używany, aby mógł nam długo służyć i aby nie generował sporych wydatków w serwisie. Dlatego dokonując takiego zakupu warto zabrać ze sobą zaufanego mechanika, który zna się na motocyklach lepiej niż my. Taki ekspert szybciej wychwyci wszystkie usterki, wady i niedociągnięcia danego egzemplarza.

Bardzo ważnym elementem każdego motocyklu jest jego rama. W zadbanym, bezwypadkowym motorze nie powinna nosić śladów pęknięć czy spawów, które są dobrze widoczne jeśli sprzęt naprawiany był po kosztach, gdyż ten element wykonany jest ze stopów lekkich i niefachowe jego spawanie jest wyraźnie widoczne. Jeśli w oglądanym przypadku wykryjemy tego typu mankament lepiej od razu poszukać czegoś innego. Jeśli dany motocykl prezentuje się dobrze warto wykonać jazdę próbną.

To bardzo ważny etap, gdyż można w czasie takiego testu wykryć, że kierownica jest krzywa, motocykl nie jedzie prosto lecz daje wyczuć się lekkie znoszenie na prawą lub lewą stronę. Oznacza to, że motor ten przeżył jakieś przygody, o których dotychczasowy właściciel nie chciałby pamiętać. Odpuśćmy sobie ten model. Jeśli nie chcemy dołożyć dużej ilości pieniędzy do właśnie nabytego pojazdu uważnie nasłuchujmy pracę łańcucha, bowiem okazać się może, że jest za luźny. Co prawda można go dokręcić, ale jeśli to nie przyniesie rezultatów niezbędna będzie wymiana, a ta może okazać się kosztowna. W większości przypadków to koszt około tysiąca złotych, bo trzeba wymienić sam łańcuch i dwie zębatki, z przodu i z tyłu.

Drugim zabiegiem, który być może będzie trzeba wykonać jest czyszczenie gaźnika w starszych modelach silników. Jest to czynność, której sami bez specjalistycznej wiedzy, umiejętności i narzędzi raczej nie wykonamy.

Gdy jednak przejdziemy ten żmudny i nieraz wyczerpujący etap możemy dokonać zakupu i podpisać wszelkie niezbędne dokumenty. A wtedy pozostaje tylko rejestracja maszyny i przygotowanie jej do pierwszej jazdy.