Kiedyś farbowanie włosów nie należało do najbezpieczniejszych czynności. Czasem za chęć pozbycia się siwizny lub zmiany koloru płaciło się wysoką cenę – gdy skórę i włosy niszczyły silnie żrące substancje. Dziś farby do włosów są bezpieczne.

Pierwszą współczesną farbę do włosów stworzył francuski chemik Eugene Schueller. W 1909 roku opracował recepturę farby do włosów opartej na parafenylenodiaminie. Schueller założył od razu też firmę, pod której szyldem mia zamiar sprzedawać swój wynalazek. Firma nosiła przydługą nazwę “Francuskie Zakłady Wytwórcze bezpiecznych Farb Do Włosów”. Sprzedaż szła kiepsko. Po roku Schueller zmienił nazwę na L’Oreal, a wraz ze zmianą nazwy biznes zaczął kwitnąć.

Farbowanie włosów w tamtych czasach uważano, że przystoi głownie artystkom, ale dama czy panna z dobrego domu nie powinna sięgać po farby do włosów. Co wpłynęło na zmianę obyczajów? – nowoczesne farby do włosów i fakt, że farbowanie włosów stało się tak samo proste jak ich mycie. Do rozpowszechnienia mody na farbowanie włosów przyczyniła się również pewna reklama farby do włosów zainicjowana przez firmę Clairol, a w niej słynny slogan “Does She or Doesn’t She” (o dwuznacznym znaczeniu) – wymyślony przez nowojorską copywriter’kę Shirley Polykoff, “Does She or Doesn’t She” drukowano pod zdjęciem przedstawiającym młodą kobietę z dzieckiem, co miało przekaz, że na farbowanie włosów może pozwolić sobie każda szanująca się kobieta, a farby do włosów nie są dedykowane wyłącznie artystkom.

Wprowadzenie na rynek reklamy farby do włosów nie odbyło się jednak bez problemów. W tamtych czasach niektóre czasopisma jak na przykład “Life” odmawiały publikowania tej reklamy uznając ją za zbyt frywolną. Clairol nie poddał się i przeprowadził badania opinii społecznej w celu sprawdzenia jak społeczeństwo reaguje na reklamę farby do włosów. Żadna z ankietowanych kobiet nie doszukała się w tekście seksualnych podtekstów, podczas gdy mężczyźni zdanie “Does She or Doesn’t She” odczytywali nader jednoznacznie. W obliczu badań magazyn “Life” wycofał zastrzeżenia i wydrukował reklamę.

Z badań przeprowadzonych w USA w latach sześćdziesiątych wynikało, że 70% kobiet sięga bez skrępowania po farbę do włosów. Również mężczyźni przyznawali się do farbowania włosów.